annemiek-in-zuid-afrika.reismee.nl

Terug in Nederland

Ondanks mijn laatste upload, heb ik de dag erna toch de keuze moeten maken om naar huis te gaan. Heel eerlijk; zelf was ik niet gegaan en was ik in Zuid-Afrika gebleven. Gewoonweg omdat ik me daar heel veilig voelde en dat tot op de laatste dag nog steeds zo heb ervaren. Ook omdat de situatie daar vele malen minder is dan hier in Europa. Maar ook heb ik altijd gezegd tegen het thuisfront ''als jullie willen dat ik terug kom, dan doe ik dat'' en zo gebeurde het ook. Afgelopen zondag lande ik op Schiphol na een lange reisdag ervoor. Wellicht klinkt het allemaal wat raar dat ik de keuze gemaakt zou hebben om in Zuid-Afrika te blijven gezien de situatie, maar de werelden liggen zover uit elkaar dat je je niet kunt voorstellen dat het heel raar is om terug te komen in een wereld waar alles plat ligt. Haast niks kan en mag meer, bij veel wat je doet moet je nadenken. De afgelopen 7 weken heb ik daar geen seconde over na hoeven denken en kon ik doen wat ik wilde! Nu een aantal dagen terug te zijn in Nederland moet ik eerlijk bekennen dat ik het soms best lastig vind. Ik voel me soms wat opgesloten, op Koffylaagte was ik de hele dag buiten bezig en hier in Nederland zit je het meer en deel binnen. Gezellig afspreken met iemand zit er niet bij, gewoonweg uit veiligheid. Voordat ik hier de supermarkt in ga moet ik mijn handen wassen, mogen er maar zoveel te gelijk naar binnen; dat is zo raar om mee te maken. Je komt thuis in een wereld die je vreemd is.. Maar hey, het is niet anders. Ook al verveel ik me zo af en toe best wel, videogesprekken met degenen die ik in Afrika heb ontmoet maken ook een hoop goed! Heel wat anders dan 24/7 bij elkaar zijn, maar je beseft maar al te goed hoe zo'n band je met elkaar hebt opgebouwd als je elke dag contact met elkaar hebt. En tja, zij maken hetzelfde mee als ik wat het ook makkelijker maakt om er met elkaar over te praten. Ik mis de groep enorm en had er graag nog langer van willen geniet!

Voor de lange termijn zal het ongetwijfeld goed zijn dat we terug gegaan zijn naar Nederland. Zuid-Afrika is in volledige lock down om verdere verspreiding te voorkomen. Al is de situatie daar nog vele malen minder; op het moment 721 cases waarvan 12 hersteld en gelukkig nog geen doden! Daarnaast heeft school ook besloten om nog dicht te blijven tot 1 juni. Wat dat betekend voor mijn studie, ik weet het niet. We zullen zien!

Reacties

Reacties

Eltje

We hadden ons al afgevraagd zou Annemiek ook terug komen.Straks landen er geen vliegtuigen meer en zit ze opgesloten in Zuid Afrika.Wij zijn blij dat je weer veilig terug bent al is het natuurlijk wennen weer bij je ouders in huis, maar dat went ook wel weer.Ik wilde je moeder nog bellen en vragen hoe het met je ging.wil je wel even zeggen dat wij maandagavond niet komen sjoelen Ties is niet helemaal in orde hij heeft geen kracht meer in zijn benen. Moet aan zijn rug geopereerd worden maar vanwege de Corona virus gaat het voorlopig niet door.
Lieve groet van Ties en Eltje

Annemiek

Hoi Ties & Eltje,

Ik zal het aan haar doorgeven. Laat maar weten wanneer het weer lukt om te komen. Veel beterschap!

Liefs Annemiek

derk en willie

Gelukkig gezond weer thuis

wilfred en willyjanne

hoi annemiek,ja ik snap je moeilijke keuze.maar verstandig dat je dit zo gedaan hebt.we zijn blij dat je weer thuis bent.groet willyjanne en wilfred.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!