annemiek-in-zuid-afrika.reismee.nl

Born Free & Ulovane

Excursie twee van deze week; Born Free & Ulovane. Onze eerste stop, Born Free, is een organisatie wat in Shamwari Private Game Reserve zit. Shamwari is zo groot dat Born Free op twee plekken gevonden kan worden; in het noorden en het zuiden van het park. Born Free is een organisatie die zich inzet om wilde dieren te redden, maar staat ook voor het feit dat deze dieren in het wild behoren en niet in gevangenschap. Niet alleen tijden het bezoek aan Born Free, maar tijdens de hele module krijg je een heel ander beeld van de dierentuin zoals wij dat thuis kennen. Natuurlijk begrijp ik dat niet iedereen de mogelijkheid om deze beesten in het wild te zien en dat de dierentuin de enige optie is, maar nu ik zelf dag in dag uit bezig ben met Wildlife is mijn beeld wel degelijk veranderd. Ook Born Free geeft weer een heel ander perspectief van hoe verknipt sommige mensen omgaan met wilde dieren! Zoals gezegd zet Born Free zich in om wilde dieren te redden. Woensdag brachten wij een bezoek aan het noordelijke deel van deze organisatie waar zich met name leeuwen bevinden. Wat me verbaasde was dat al deze leeuwen uit Europa komen(!). De meeste van de leeuwen die hier zaten kwamen uit Frankrijk. Doordat ze zo lang gevangen zijn gehouden en onder soms verschrikkelijke omstandigheden, kunnen deze leeuwen helaas nooit meer in het wild leven. Ondanks dat Born Free zich hard maakt dat wilde dieren zoals deze katachtigen in het wild behoren, is dat voor deze dieren niet meer mogelijk. Door hun geschiedenis en door toedoen van mensen, zullen deze dieren het nog geen week volhouden in de natuur. Ergens is het ook tegenstrijdig dat Born Free ze ook in kooien heeft zitten, maar alles is beter dan een achtertuin van iemand.

Na ons bezoek aan Born Free, was het eerst tijd voor lunch. Hierna vertrokken we naar Ulovane. Dit park is een trainingskamp voor iedereen die graag als tourguide aan de slag wil. Om dit uiteindelijk te kunnen doen, moet je als beginnend tourguide een rit maken om je level 1 te halen. Vandaag waren wij het publiek. Grappig genoeg waren de jongens die ons moesten rondrijden allebei Nederlanders die een tussenjaar hadden en dit als invulling daaraan hebben gegeven. Deze safari-rit was iets anders dan al onze andere safari-ritjes. Tijdens deze rit moesten we een beetje ''dom'' doen en eigenlijk doen alsof we niks weten over wildlife. Tuurlijk zijn er altijd dingen je niet weet, maar de afgelopen weken hebben we zoveel geleerd, dat het best moeilijk is om te doen alsof je niks weet..

Eltje

Wat een geweldige belevenis.Als je straks weer in Nederland bent moet je gewoon weer afkicken.Dit is iets wat je je verdere leven wat aan hebt geniet er maar volop van.

janny

wat een belevenis mooie verhalen blijf lekker genieten

wilfred en willyjanne

hoi annemiek,ook nu maak je een hoop mee,zelfs schieten doe je ook al. ziet er goed uit.
kiek ie wal good uut,met al die grote beesten.
bunt wie hier niet gewend.geniet er nog fijn van,en de groetjes van ons.