annemiek-in-zuid-afrika.reismee.nl

Shamwari Private Game Reserve & schiet practical

Na een geslaagd weekend in Mosselbay, was het maandag weer tijd voor school. De weker ging vroeg, want om 07.00 uur zouden we vertrekken voor een rit van 2,5 uur naar Shamwari Private Game Reserve. Naast de game reserves hier in Afrika die behoren tot de overheid, heeft het land ook private game reserves. Net als Koffylaagte is Shamwari ook zo’n game reserve. Eigenlijk hoorde een bezoek / safari bij Shamwari game reserve niet in het schoolprogramma, maar kregen we de mogelijkheid om dit toch te doen op eigen kosten. Shamwari is namelijk vele malen groter dan Koffylaagte en daarbij, we moesten er toch al heen voor onze schiet practical.

Tegen 09.15 kwamen we aan bij Shamwari waar we als eerste begonnen aan onze schiet practical. Voorafgaand kregen we eerst wat informatie over de geweren die ze gebruiken, op wat voor manieren ze die gebruiken en wat ze doen tegen stropen. De practical was onderdeel van de anti-poaching (anti-stropen) team van Shamwari. Stropen vind in Afrika veel plaats, zeker op game reserves. Om het stropen tegen te gaan, wordt er veelal gebruik gemaakt van een anti-poaching team die tijdens de avond / nacht het park in de gaten houden. Terug naar de practical. Deze was voor mij zeker succesvol; ik schoot 50 uit 50. En dat voor een eerste keer! Na de practical hadden we een korte pauze waarna we op safari gingen. Tijdens de safari hebben we vele dieren gezien; olifanten, neushoorns, een leeuw, schilpadden, wrattenzwijn, black-backed jackal, zebra's apen en diverse antilopen. Jammer genoeg was het heel erg slecht weer en kwamen we als verzopen katten weer terug. Desondanks was het een zeer geslaagde en interessante dag, woensdag weer een lange excursie dag op het programma.